WSPÓLNOTA ŚNIĄCYCH

Maria Magdalena Kozłowska, Magda Kupryjanowicz, Michał Kurkowski

Jak dzisiaj śnimy? Czy nasze śnienie jest inne, niż było zaledwie rok temu? Liczne ośrodki naukowe, zajmujące się dream studies, zauważyły wyraźne zmiany w jakości naszego snu. Pandemia miała spowodować wzrost „zapamiętywalności” o 35% oraz zwiększyć odsetek złych snów o 15%. Sam termin pandemic dreams odnosi się zaś nie tyle do tematu, ile przede wszystkim do niespotykanej intensywności marzeń sennych. Ponoć wzrosły nawet szanse na zjawisko tzw. świadomego śnienia, gdy śniący zdaje sobie sprawę, że śni. Jak to wywołać? Nie tak szybko.

 

Nasze zainteresowanie tematem snów i śnienia pojawiło się w pierwszych tygodniach kwarantanny. Zaczęliśmy zastanawiać się nad wirusem zarówno jako zjawiskiem społecznym, jak i jego wpływem na życie wewnętrzne jednostek. Podjęliśmy refleksję, w jaki sposób tak intensywna i nowa sytuacja manifestuje się w snach, jak odbija się na naszej sferze symbolicznej. To był punkt wyjścia do chęci dalszego zgłębiania tematu. We „Wspólnocie śniących” będziemy przygląć się mechanizmom śnienia i snu, będziemy o snach myśleć zarówno w ich indywidualnym aspekcie, jak także tym zbiorowym. Nie wszystko da się oczywiście wymyślić i przeczytać w książkach. Właśnie dlatego prowadzimy nabór na najciekawszy sen. Wypełnij ankietę – jest całkowicie anoniomowa (o ile nie podpiszesz się imieniem i nazwiskiem), a być może nad twoim pochylimy się całym zespołem badawczym. Należą do niego: Maria Magdalena Kozłowska, Magda Kupryjanowicz oraz Michał Kurkowski. Czekamy na Twój sen!

 

Podziel się z nami swoim snem!

 

Link do ankiety:

https://www.survio.com/survey/d/A4K6M3F9O7X3Y8I6X

 


 

Maria Magdalena Kozłowska urodziła się w Zielonej Górze. Absolwentka MISH UW i Das Theatre w Amsterdamie. Jej zainteresowania obejmują performance, wideo, a także operę i teatr. Najważniejszym tematem jej prac jest głos – jego fizyczność i splecenie z językiem. Jako performerka powołuje do życia diwy, wieszczki, komediantki i święte. Jako reżyserka chętnie przemieszcza porządki, zestawiając powagę z dziecinnym poczuciem humoru, patos z bałaganem, całkowitą szczerość z absolutną sztucznością. Z Marią Tobołą współtworzy duet Maria Malpecki (dawniej Małpeczki).

 

Magda Kupryjanowicz – absolwentka etnologii oraz wiedzy o teatrze na UJ, a także dramaturgii w krakowskiej AST (d. PWST). Autorka scenariuszy spektakli m.in w reżyserii Tomasza Węgorzewskiego: „Mojżesz” (Teatr Polski w Podziemiu), „Psychoza” (Teatr im. Stefana Żeromskiego w Kielcach), „Wampir. Trauerspiel” (Teatr Polski w Bydgoszczy), „Listopad. Romans histeryczny” (Teatr im. A. Fredry w Gnieźnie), Eweliny Marciniak: „Sommernachtstraum” (Theater Freiburg, Niemcy), „Księgi Jakubowe” (Teatr Powszechny w Warszawie), „Portret Damy” (Teatr Wybrzeże w Gdańsku); Katarzyny Szynigiery: „Sferia” (Teatr Polski w Bielsku-Białej). Dwukrotna stypendystka MKiDN.

 

Michał Kurkowski – dramaturg w Teatrze Wybrzeże w Gdańsku oraz doktorant w Instytucie Kultury Polskiej Uniwersytetu Warszawskiego. Ukończył dramaturgię teatralną w krakowskiej Akademii Sztuk Teatralnych. Pracował m.in.: w Teatrze im. Juliusza Słowackiego w Krakowie, w Teatrze Polskim w Bydgoszczy oraz Teatrze Wielkim w Warszawie. W czasie kwarantanny współtworzył projekt radio inżynierska. Swoje teksty i tłumaczenia publikował m.in. w miesięcznikach DIALOG i RUCH MUZYCZNY, dwumiesięczniku DIDASKALIA oraz kwartalniku KONTEKSTY.