PJM: WYKŁAD, POKAZ FILMÓW

Daniel Kotowski, Weronika Fibich, Adam Ziajski

PJM, czyli wydarzenia w Polskim Języku Migowym

 

19:00 / WYKŁAD PERFORMATYWNY

20:30 / PLENEROWY POKAZ FILMÓW

 

wstęp wolny

 

tłumaczenie z Polskiego Języka Migowego na polski język mówiony: Marta Jaroń

 

Chcemy poruszyć tematykę komunikacji w kontekście niemożliwości porozumiewania się mową. To nie jedyny sposób, w jaki opowiadamy i pozyskujemy informacje: wiedzą o tym doskonale Głusi oraz migrantki i migranci.

 

Korzystając z produkcji filmowych, które powstały w pandemii oraz zapraszając artystę-performera, który swój wykład przygotuje w Polskim Języku Migowym jako wiodącym języku wystąpienia, chcemy pokazać, że komunikacja to w dużej mierze kwestia umowy, współpracy i uważności.

 

🧏 WYKŁAD PERFORMATYWNY / DANIEL KOTOWSKI

 

Podczas wykładu podejmiemy temat komunikacji z perspektywy osoby głuchej, która narażona jest na wykluczenia z życia społecznego. A w dalszej konsekwencji na brak jej widoczności w przestrzeni publicznej. Dowiemy się o problemach i barierach z jakimi Głusi spotykają się na co dzień. Artysta Daniel Kotowski określa siebie jako osobę „niekompletną”:

 

„Wystarczy jednak wkroczyć do świata słyszących, by zostać potraktowanym jako niekompletny. To szerszy społeczny problem, nie dotyczy tylko głuchych, ale wszystkich, którzy nie wpisują się w wykreowany idealny wzorzec, choćby ze względu na orientację seksualną lub rasę. Skala tego problemu zależy też od kraju (…)” – culture.pl

 

Spróbujemy podjąć temat komunikacji w kontekście bycia „niekompletnym” – codziennej walki o zaakceptowanie normalności, która „odstaje” od normy większości.

Daniel Kotowski – ur. 1993, artysta wizualny, performer, edukator. W Zachęcie prowadzi stały cykl spotkań w języku migowym „Zachęta Miga!”, współpracuje też z Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie. W swoich pracach odnosi się do doświadczenia własnego ciała jako osoby głuchej, relacji międzyludzkich i polityki społecznych.

 

więcej info: www.danielkotowski.com

 

🧏 FILMY:

 

NIE MÓW NIKOMU: KWARANTANNA / ADAM ZIAJSKI

 

Nie ma teatru. Unieważniliśmy go. Zostaliśmy my, ludzie teatru. Zostały martwe budynki nazywane ciągle teatrami. Zostały też historie, które historiami są tylko dlatego, że ktoś komuś je właśnie opowiada. Bardzo liczyłem, że spotkamy się wszyscy live, ale to wcale nie jest takie proste. Język migowy, mówiony i pisany, spiętrzone razem w sieci nie wytrzymały próby. Dlatego powstał ten film, zaś spektakl jest tylko jego kanwą.

 

Przed Wami prawdziwe historie opowiedziane przez bohaterów naszego spektaklu. Mieszkają pośród nas, czasem okno w okno, balkon w balkon. Głusi, bo o nich mowa, to najbardziej wykluczona grupa społeczna. Od zawsze izolowani teraz poddani są kolejnej izolacji. W jakimś sensie w tych nierównościach, właśnie teraz, staliśmy się sobie równi, czy może raczej równie samotni.
Adam Ziajski

 

Scenariusz i reżyseria: Adam Ziajski
Występują: Jacek Frąckowiak, Zofia Mądra, Kazimierz Mądry, Agnieszka Maria Turek, Piotr Nowak, Dominika Mroczek–Dąbrowska, Adam Ziajski
Edycja wideo: Jędrzej Guzik
Dźwięk: Maciej Frycz
Produkcja: Centrum Rezydencji Teatralnej SCENA ROBOCZA
Premiera: 10 V 2020

 

POPYTKA – UKRYTY WYMIAR / FIBICH, PTASZYŃSKI

 

To opowiedziana w czasach pandemii historia pytania: „Boją się nas czy o nas?”. To próba odnalezienia się w nowej sytuacji, w której alternatywne sposoby spotykania wymuszają inne formy obecności. To wreszcie pytania o widza i relację z nim, a także o relację pomiędzy samymi twórcami. Rozpoznajemy ukryty wymiar – wymiar w ukryciu, wymiar ukrytego. W czasach dystansu przyglądamy się mocniej istocie bliskości i „obcowania”.

 

„Wojna wykrzywia gębę, kusi obietnicą bohaterstwa i oczyszczenia, ale przynosi tylko cierpienie, nieszczęście i krzywdę. Jeśli się chce poznać prawdę o wojnie, najlepiej pozwolić opowiadać o niej jej ofiarom, kobietom. Mężczyźni, których uwodzi, służą jej potem ślepo w dziele zniszczenia. Kobiety zaś niezmiennie są jej jedynymi prawdziwymi przeciwniczkami, jedynymi, które potrafią ją pokonać. Anna Politkowska, która zapłaciła życiem za to, że ze zbyt bliska próbowała przyglądać się czeczeńskim wojnom, nazywała je ‘średniowiecznymi wojnami z przełomu XX i XXI stulecia’. Milana, Heda i Madina, kobiety z Czeczenii, to prawdziwe zwyciężczynie tamtejszych wojen; opowiadają też o cenie, jaką za wygraną się płaci. W opowieści Popytka jest jeszcze Marina, dobry anioł, łagodnie przypominający o człowieczej powinności współczucia, pomocy i sprzeciwu wobec zła”.

 

Tak po spektaklu napisał Wojciech Jagielski − specjalista od ludzkich historii i problemów Afryki, Azji Środkowej, Kaukazu i Zakaukazia.

Dzisiaj, kiedy w teatrze nie ma widzów, do drugiego człowieka dwa metry dystansu, a na ulicach nie tylko kobiety muszą zasłaniać twarze – bohaterki „Popytki” nie milkną. Izolowane − kolejny raz adaptują się do nowych warunków.

 

Opowiadają: Marina Hulia, Heda Debirova, Milana Goytamirova, Madina Mazalieva
Pomysł i realizacja: Weronika Fibich, Adam Ptaszyński
Zdjęcia i montaż: Adam Ptaszyński
Opieka merytoryczna i promocja: Marina Hulia
Menadżer: Jolanta Grabowska
Wsparcie: Miłosz Więckowski
Partnerzy: Teatr Kana w Szczecinie, Dzieci z Dworca Brześć
Produkcja: SCENA ROBOCZA – Centrum Rezydencji Teatralnej
Premiera: 6 VI 2020


Koncepcja i organizacja: Dominika Mądry, Ola Juchacz
Wsparcie merytoryczne: Ewelina Banaszek

 

Wydarzenie współfinansowane ze środków Miasto Poznań. #poznańwspiera #kulturanawynos