RÓŻA // A. Jakimiak, M. Atman

WYDARZENIE MUZYCZNE

Róża Luksemburg, której rozważania dotyczące przyszłości globalnego kapitału i związanych z nią niebezpieczeństw do dzisiaj służą jako jeden z najważniejszych punktów odniesienia dla teoretyków ekonomii politycznej i lozofów, w Polsce wciąż pozostaje postacią kontrowersyjną. Nie jest znana i doceniana jako myślicielka, a potoczne wyobrażenia o jej teoriach stają się przyczynkiem dla powierzchownych ataków ze strony osób, które widzą w niej przede wszystkim przeciwniczkę niepodległościowych dążeń Polski.
„Róża” to projekt, który za punkt wyjścia obiera twórczość i polityczną działalność polsko-niemieckiej teoretyczki i rewolucjonistki. W centrum naszego zainteresowania znajduje się jednak nie jej biograa, lecz próba przeszczepienia jej rozważań na teren „wyobrażonego dzisiaj”: Co by było, gdyby rozpoznawalne przez wszystkich miejsce zasiedlić innymi widmami? Gdyby wpuścić w nie inną historię? Jak mogłyby wyglądać współczesne społeczeństwa, gdyby idee Róży Luksemburg miały realny wpływ na ich kształtowanie? Jak mogłyby wyglądać stosunki ekonomiczne?  Co by było, gdyby rozpoznawalne przez wszystkich miejsce zasiedlić innymi widmami? Gdyby wpuścić w nie inną historię?


RÓŻA
A. Jakimiak, M. Atman

Stworzyli: Mateusz Atman, Agnieszka Jakimiak, Krzysztof Kaliski, Jaśmina Polak, Cezary Kołodziej
Produkcja: Centrum Rezydencji Teatralnej SCENA ROBOCZA
Premiera: 25.06.2016.


Twórcy_czynie:

MATEUSZ ATMAN – dramaturg; studiował wiedzę o teatrze, filologię polską oraz dziennikarstwo i komunikację społeczną w Poznaniu; asystował Olivierowi Frljicowi przy spektaklu „Nie-boska. Wyznanie”, Agacie Maszkiewicz przy „Błękitnie”; pracował też z Wiktorem Rubinem przy „Detroit” i Pawłem Wodzińskim przy „Samuelu Zborowskim”.

AGNIESZKA JAKIMIAK – dramatopisarka, dramaturżka i eseistka. Absolwentka MISH na Uniwersytecie Warszawskim i studentka dramaturgii na Wydziale Reżyserii krakowskiej PWST; recenzentka teatralna i filmowa, laureatka I miejsca w Konkursie o Nagrodę im. Krzysztofa Mętraka. Publikowała m.in. w „ResPublice”, „Dwutygodniku”, „Didaskaliach”, „Kinie”. Autorka opracowania dramaturgicznego i tekstów do spektakli w reżyserii Weroniki Szczawińskiej, m.in. „Geniusz w golfie”, „Jak być kochaną”, „Re//mix Zamkowy: 2 albo 3 rzeczy, które o niej wiem”. Wraz z Goranem Injaciem i Joanną Wichowską współpracowała jako dramaturżka z Olivierem Frljiciem przy spektaklu „Nie-boska komedia. Szczątki”.

KRZYSZTOF KALISKI – gitarzysta, twórca projektów dźwiękowych, kurator. Autor muzyki do spektakli w reżyserii Bartosza Frąckowiaka: „Ksiądz H. czyli anioły w Amsterdamie”, „Gniew”, „W pustyni i w puszczy. Z Sienkiewicza i z Innych”, „Komornicka. Biografia pozorna” i muzyki dokumentalnej gry miejskiej „Hans Paasche: Grosspolen Hero” (Wielkopolska: Rewolucje) oraz do spektakli w reżyserii Weroniki Szczawińskiej: „Kamasutra. Studium przyjemności”/ „Artyści prowincjonalni”, a także koncepcji muzycznej słuchowiska według tekstu „Dźwiękowego zapisu doliny” Tymoteusza Karpowicza. Współpracował również z Pawłem Wodzińskim, Moniką Pęcikiewicz , Iwoną Pasińską. Autor muzyki do filmu „Heavy mental” w reżyserii Sebastiana Buttnego. W 2012 roku otrzymał, wraz z innymi twórcami spektaklu „Komornicka. Biografia pozorna”, wyróżnienie w Konkursie na Wystawienie Polskiej Sztuki Współczesnej.

JAŚMINA POLAK – absolwentka Wydziału Aktorskiego PWST w Krakowie (2014). Brała udział w projektach reżyserów młodego pokolenia: Krzysztofa Garbaczewskiego („Gwiazda śmierci”, 2010), Eweliny Marciniak („Zbrodnia”, 2012 – rola Cecylii przyniosła jej nagrody w Konkursie na Wystawienie Polskiej Sztuki Współczesnej i na Festiwalu Prapremier w Bydgoszczy), Radosława Rychcika („Powstanie”, „W letni sierpniowy dzień”, 2012). Zagrała też w spektaklu „UFO. Kontakt” Iwana Wyrypajewa (2013) oraz w opartym na materiale dokumentalnym zwycięskim spektaklu festiwalu berlińskiego HAU „Delfin, który mnie kochał” Magdy Szpecht (2014). Od 2014 roku związana z Teatrem Starym w Krakowie ( m.in. „Do Damaszku” i „Król Lear” reż. Jan Klata). Wyróżniona za kobiecy debiut aktorski na 39. Festiwalu Filmowym w Gdyni (2014) za rolę Oli w „Hardkor Disko” Krzysztofa Skoniecznego.

CEZARY KOŁODZIEJ – aka bit detektyw, aka, pastor c. Muzyk, producent, dj. Związany był z grupą muzyczną napszykłat i drum machina. Aktywny uczestnik wielu wydarzeń artystycznych łączących różne gatunki muzyki i sztuki: Muzyka Świata 2001-2004 Poznań, Warsztaty artystyczne Zamek Ujazdowski Warszawa 1998, 2000. Współpracował z Polskim Teatrem Tańca, uczestnik Międzynarodowego Festiwalu Teatralnego Malta. W 2000 roku współpracował z francuskim teatrem TranseExpress  występując wspólnie w Paryżu na centrum Pompidou. Współautor muzyki do projektu Wielkpolska: Rewolucje (gra miejska Hans Paasche, Listy na wolności), do słuchowiska w reżyserii Weroniki Szczawińskiej według tekstu Dźwiękowy zapis doliny Tymoteusza Karpowicza (Wrocławski Teatr Wpółczesny, 2012). Współautor muzyki do filmu Heavy Mental w reżyserii Sebastiana Buttnego (2012), do spektaklu Dom lalki w reżyserii Michała Siegoczyńskiego (Teatr Nowy w Poznaniu). Autor muzyki do spektaklu Sophie w reżyserii Kamili Michalak (Teatr Nowy w Poznaniu, 2015) i do spektaklu ato.MY (Teatr Nowy w Poznaniu, 2016).

Facebook
Twitter
LinkedIn

Archiwum

Skip to content