RÓŻA

Atman, Jakimiak, Kaliski, Kołodziej, Polak

WYDARZENIE MUZYCZNE

 

Róża Luksemburg, której rozważania dotyczące przyszłości globalnego kapitału i związanych z nią niebezpieczeństw do dzisiaj służą jako jeden z najważniejszych punktów odniesienia dla teoretyków ekonomii politycznej i filozofów, w Polsce wciąż pozostaje postacią kontrowersyjną. Nie jest znana i doceniana jako myślicielka, a potoczne wyobrażenia o jej teoriach stają się przyczynkiem dla powierzchownych ataków ze strony osób, które widzą w niej przede wszystkim przeciwniczkę niepodległościowych dążeń Polski.

 

RÓŻA to projekt, który za punkt wyjścia obiera twórczość i polityczną działalność polsko-niemieckiej teoretyczki i rewolucjonistki. W centrum naszego zainteresowania znajduje się jednak nie jej biografia, lecz próba przeszczepienia jej rozważań na teren „wyobrażonego dzisiaj”: Co by było, gdyby rozpoznawalne przez wszystkich miejsce zasiedlić innymi widmami? Gdyby wpuścić w nie inną historię? Jak mogłyby wyglądać współczesne społeczeństwa, gdyby idee Róży Luksemburg miały realny wpływ na ich kształtowanie? Jak mogłyby wyglądać stosunki ekonomiczne?

 

REALIZACJA:

 

Mateusz Atman – ur. w 1985 roku; dramaturg; studiował wiedzę o teatrze, filologię polską oraz dziennikarstwo i komunikację społeczną w Poznaniu; asystował Olivierowi Frljicowi przy spektaklu „Nie-boska. Wyznanie”, Agacie Maszkiewicz przy „Błękitnie”; pracował też z Wiktorem Rubinem przy „Detroit” i Pawłem Wodzińskim przy „Samuelu Zborowskim”.

 

Agnieszka Jakimiak – dramatopisarka, dramaturżka i eseistka. Absolwentka MISH na Uniwersytecie Warszawskim i studentka dramaturgii na Wydziale Reżyserii krakowskiej PWST; recenzentka teatralna i filmowa, laureatka I miejsca w Konkursie o Nagrodę im. Krzysztofa Mętraka. Publikowała m.in. w „ResPublice”, „Dwutygodniku”, „Didaskaliach”, „Kinie”. Autorka opracowania dramaturgicznego i tekstów do spektakli w reżyserii Weroniki Szczawińskiej, m.in. „Geniusz w golfie”, „Jak być kochaną”, „Re//mix Zamkowy: 2 albo 3 rzeczy, które o niej wiem”. Wraz z Goranem Injaciem i Joanną Wichowską współpracowała jako dramaturżka z Olivierem Frljiciem przy spektaklu „Nie-boska komedia. Szczątki”.

 

Krzysztof Kaliski – ur. w 1981r., gitarzysta, autor muzyki teatralnej, twórca projektów dźwiękowych, kurator; współpracował m.in. z Pawłem Wodzińskim (2009), Moniką Pęcikiewicz (2010), Iwoną Pasińską (2009,2010). Autor muzyki do spektakli Bartosza Frąckowiaka „Ksiądz H. czyli anioły w Amsterdamie”, „Gniew”, „W pustyni i w puszczy. Z Sienkiewicza i z Innych”, „Komornicka. Biografia pozorna” oraz muzyki dokumentalnej gry miejskiej „Hans Paasche: Grosspolen Hero” (Wielkopolska: Rewolucje). Autor muzyki do spektakli w reżyserii Weroniki Szczawińskiej: „Kamasutra. Studium przyjemności”/ „Artyści prowincjonalni”, a także koncepcji muzycznej słuchowiska według tekstu „Dźwiękowego zapisu doliny” Tymoteusza Karpowicza. Autor muzyki do filmu „Heavy mental” w reżyserii Sebastiana Buttnego. W 2012 roku otrzymał, wraz z innymi twórcami spektaklu „Komornicka. Biografia pozorna”, wyróżnienie w Konkursie na Wystawienie Polskiej Sztuki Współczesnej.

 

Cezary Kołodziej, aka bit detektyw, aka, pastor c. Muzyk – producent, dj. Związany był z grupą muzyczną napszykłat i drum machina. Aktywny uczestnik wielu wydarzeń artystycznych łączących różne gatunki muzyki i sztuki: „Muzyka Świata” 2001-2004 Poznań Warsztaty artystyczne Zamek Ujazdowski Warszawa 1998, 2000. Współpracował z polskim teatrem tańca, uczestnik Międzynarodowego Festiwalu Teatralnego Malta, m.in. koncert ” Transoceanik”. W 2000r współpracował z francuskim teatrem TranseExpress ” Lacher de violons 2000″ występując wspólnie w Paryż na centrum Pompidou. Współautor muzyki do projektu Wielkpolska: Rewolucje(gra miejska Hans Paasche, Listy na wolności), do słuchowiska w reżyserii Weroniki Szczawińskiej według tekstu Dźwiękowy zapis doliny Tymoteusza Karpowicza(Wrocławski teatr współczesny 2012). Współautor muzyki do filmu Heavy Mental w reżyserii Sebastiana Buttnego(2012), do spektaklu Dom lalki w reżyserii Michała Siegoczyńskiego(Teatr Nowy w Poznaniu). Autor muzyki do spektaklu “Sophie” w reżyserii Kamili Michalak(Teatr Nowy w Poznaniu, 2015r), do spektaklu ” ato.MY „(Teatr Nowy w Poznaniu, 2016r).

 

Jaśmina Polak – Absolwentka Państwowej Wyższej Szkoły Teatralnej im. L. Solskiego w Krakowie (2014). Brała udział w projektach reżyserów młodego pokolenia: Krzysztofa Garbaczewskiego („Gwiazda śmierci”, 2010), Eweliny Marciniak („Zbrodnia”, 2012 – rola Cecylii przyniosła jej nagrody w Konkursie na Wystawienie Polskiej Sztuki Współczesnej i na Festiwalu Prapremier w Bydgoszczy) czy Radosława Rychcika („Powstanie”, „W letni sierpniowy dzień”, 2012). Zagrała też w spektaklu „UFO. Kontakt” Iwana Wyrypajewa (2013) oraz w opartym na materiale dokumentalnym zwycięskim spektaklu festiwalu berlińskiego HAU „Delfin, który mnie kochał” Magdy Szpecht (2014). Od 2014 roku związana z Teatrem Starym w Krakowie ( m.in. „Do Damaszku” i „Król Lear” reż. Jan Klata). Wyróżniona za kobiecy debiut aktorski na 39. Festiwalu Filmowym w Gdyni (2014) za rolę Oli w „Hardkor Disko” Krzysztofa Skoniecznego.

 

Produkcja: Centrum Rezydencji Teatralne SCENA ROBOCZA

Premiera: 25.06.2016