Laboratorium Praktyk Współtwórczych #006 – spotkanie z Justyna Sobczyk

Grafika promująca szóste spotkanie Laboratorium Praktyk Współtwórczych. Po prawej stronie znajduje się fotograficzny portret Justyny Sobczyk. Na żółtym tle grafiki znajdują się abstrakcyjne fioletowe kształty oraz informacje o spotkaniu.

Instytucje: jakie? z kim? dla kogo?

W ramach spotkań z cyklu Laboratorium Praktyk Współtwórczych przyglądamy się zapleczu działania instytucji kultury. Próbujemy wskazać najważniejsze problemy, jakie są spotykane „za kulisami” działalności kulturalnej, a następnie – wspólnie z osobami uczestniczącymi – znaleźć dla nich potencjalne rozwiązania.

Spotkanie #006 – Kultura dostępna dla wszystkich

Ile schodów trzeba pokonać – zarówno prawdziwych, jak i tych metaforycznych – żeby uczestniczyć w wydarzeniu kulturalnym?

Czy jest miejsce dla nienormatywnych ciał oraz tożsamości w twórczości artystycznej?

Podczas 6. dyskusji z cyklu Laboratorium Praktyk Współtwórczych, wraz z Justyną Sobczyk – pedagożką i reżyserką teatralną, współtwórczynią Centrum Sztuki Włączającej, przyjrzeliśmy się temu, jakie miejsce w instytucjach kultury powinny, a jakie zajmują osoby ze szczególnymi potrzebami. Porozmawialiśmy o systemowej przemianie świadomości, jaka zachodzi w ostatnich latach w kontekście rozwoju publiczności. Oceniliśmy też możliwe ścieżki i modele dostępności, które powinny uwzględniać wszystkie osoby uczestniczące w wydarzeniach kulturalnych, po obu stronach sceny.

Naszą gościnią była Justyna Sobczyk – założycielka warszawskiego Teatru 21, reżyserka teatralna, pedagożka teatru, sojuszniczka Osób z Niepełnosprawnościami, wykładowczyni na Akademii Teatralnej w Warszawie oraz na Akademii Sztuk Teatralnych w Krakowie. Współkieruje studiami podyplomowymi Pedagogika teatru na Uniwersytecie Warszawskim z ramienia Instytutu Teatralnego im. Zbigniewa Raszewskiego, z którym jest związana od 2005 roku. Ukończyła dwuletnie studia podyplomowe pedagogika teatru Universität der Künste w Berlinie ( stypendium DAAD), a wcześniej pedagogikę na Uniwersytecie Mikołaja Kopernika w Toruniu oraz zaoczny wydział wiedzy o teatrze na Akademii Teatralnej w Warszawie. Absolwentka programów Fundacji Szkoła Liderów oraz Akademii Psychologii Przywództwa ( 2024).

Od stycznia 2020 współtworzy zespół Centrum Sztuki Włączającej – powołanej przez Teatr 21- społecznej instytucji kultury, dedykowanej sztuce osób z niepełnosprawnościami oraz edukacji włączającej.

Spotkanie poprowadził Miłosz Markiewicz – doktor nauk humanistycznych zatrudniony w Katedrze Teatru i Sztuki Mediów UAM, badacz przemocy strukturalnej w instytucjach kultury. Kurator cyklu Laboratorium Praktyk Współtwórczych w Scenie Roboczej.

Dla kogo: dla osób pracujących w instytucjach, animujących i produkujących, a także dla wszystkich tych, których ciekawi przyszłość instytucji.

Autorką grafiki jest Wiktoria Szydłowska

Dofinansowano ze środków budżetowych Miasta Poznania #poznanwspiera

Facebook
Twitter
LinkedIn

Archiwum

Skip to content