POPYTKA – UKRYTY WYMIAR

Fibich, Ptaszyński

pokaz filmowy

wydarzenie odbywam się na fanapage’u Sceny Roboczej

 

To opowiedziana w czasach pandemii historia pytania: „Boją się nas czy o nas?”. To próba odnalezienia się w nowej sytuacji, w której alternatywne sposoby spotykania wymuszają inne formy obecności. To wreszcie pytania o widza i relację z nim, a także o relację pomiędzy samymi twórcami. Rozpoznajemy ukryty wymiar – wymiar w ukryciu, wymiar ukrytego. W czasach dystansu przyglądamy się mocniej istocie bliskości i „obcowania”.

 

„Wojna wykrzywia gębę, kusi obietnicą bohaterstwa i oczyszczenia, ale przynosi tylko cierpienie, nieszczęście i krzywdę. Jeśli się chce poznać prawdę o wojnie, najlepiej pozwolić opowiadać o niej jej ofiarom, kobietom. Mężczyźni, których uwodzi, służą jej potem ślepo w dziele zniszczenia. Kobiety zaś niezmiennie są jej jedynymi prawdziwymi przeciwniczkami, jedynymi, które potrafią ją pokonać. Anna Politkowska, która zapłaciła życiem za to, że ze zbyt bliska próbowała przyglądać się czeczeńskim wojnom, nazywała je ‘średniowiecznymi wojnami z przełomu XX i XXI stulecia’. Milana, Heda i Madina, kobiety z Czeczenii, to prawdziwe zwyciężczynie tamtejszych wojen; opowiadają też o cenie, jaką za wygraną się płaci. W opowieści Popytka jest jeszcze Marina, dobry anioł, łagodnie przypominający o człowieczej powinności współczucia, pomocy i sprzeciwu wobec zła”.

 

Tak po spektaklu napisał Wojciech Jagielski − specjalista od ludzkich historii i problemów Afryki, Azji Środkowej, Kaukazu i Zakaukazia.

 

Dzisiaj, kiedy w teatrze nie ma widzów, do drugiego człowieka dwa metry dystansu, a na ulicach nie tylko kobiety muszą zasłaniać twarze – bohaterki „Popytki” nie milkną. Izolowane − kolejny raz adaptują się do nowych warunków.

 

Opowiadają: Marina Hulia, Heda Debirova, Milana Goytamirova, Madina Mazalieva

Pomysł i realizacja: Weronika Fibich, Adam Ptaszyński

Zdjęcia i montaż: Adam Ptaszyński

Opieka merytoryczna i promocja: Marina Hulia

Menadżer: Jolanta Grabowska

Wsparcie: Miłosz Więckowski

Partnerzy: Teatr Kana w Szczecinie, Dzieci z Dworca Brześć

Produkcja: SCENA ROBOCZA – Centrum Rezydencji Teatralnej

Premiera: 6 VI 2020

 


 

Patronaty honorowe:

 

Marszałek Senatu RP, Prezydent m.st. Warszawy, Instytut Praw Dziecka, Międzynarodowe Stowarzyszenie im. Janusza Korczaka, Międzynarodowa Kapituła Orderu Uśmiechu, Krajowe Forum Oświaty Niepublicznej, Dom Otwarty, Entuzjastki, Nowy Teatr, Uroda Życia, Wysokie Obcasy, BIANCO studio

 

Wydarzenie współfinansowane ze środków budżetowych Miasta Poznań.

#poznańwspiera #kulturanawynos